כל ארגון צריך אסטרטגיה. גם עמותה.

נכון שרוב העמותות הוקמו בזכות יזמים חברתיים שקמו ועשו בלי לתכנן שנים קדימה וחלק מהעמותות הללו פעילות שנים רבות.

מי צריך אסטרטגיה ל  3 שנים קדימה שאני נלחם להשיג כסף לחודשים הקרובים

ציטוט זה, שנאמר לא פעם על ידי מנהלי עמותות – משקף אי הבנה בסיסית של מהות האסטרטגיה.

האסטרטגיה הרב שנתית אינה חוזה משפטי.

אסטרטגיה הנה התוצר בסופו של תהליך חשיבתי מעמיק שמתווה את הדרך לשנים הקרובות לאור חזון העמותה ומטרותיה.

תהליך החשיבה שנערך מדי כמה שנים ושבוחן את השאלה לאן העמותה תלך בשנים הקרובות הנו תהליך חשוב שמחייב לתת תשובות (לפעמים עם אמיתות פנימיות לא קלות) בנושאים שונים. רצוי לעשותו בסיוע ייעוץ חיצוני המחדד דיון בנושאים ומוסיף מידע שאינו מצוי בידי הארגון.

התהליך שהנו רב ממדי מסתכל הן על ה'חוץ' –  על המדינה, הצרכים, המוטבים וכד' כיום ועל תהליכים שצפויים לקרות בשנים הקרובות שם והן על העמותה פנימה- על הפרוייקטים, על חוזקות וחולשות וכד'.

תהליך זה הנו חיוני גם בתחום גיוס המשאבים – קל יותר לגייס שהארגון יודע במה הוא מתמקד ומבליט את יתרונו היחסי.

בתחום ההוצאות – מאפשרת האסטרטגיה הקצאת משאבים יעילה יותר לטובת הפרוייקטים ותעדוף שלהם.

ונכון שלפעמים העבודה השוטפת נראית דחופה מלחשוב על 3 שנים קדימה – אך זה ההבדל בין ארגון ש'רודף אחרי עצמו' וארגון מוביל ומשפיע.

 

נשמח ללוות אתכם בתהליך מרתק וחשוב של בניית אסטרטגיה, אסטרטגיות משנה ותוכניות עבודה.